Kuriozity o kasinech

S kasiny jsou spojené i různé kuriozity či zajímavé příběhy. Svět hazardních her je plný fascinujících příběhů, nečekaných zvratů a překvapivých faktů, které mnozí lidé neznají. Níže uvádíme ty nejlepší a nejzajímavější z nich, které vám pomohou lépe pochopit pestrou historii a kulturu kasin po celém světě.
Majitel FedEx zachránil hazardem firmu
Když se známá doručovatelská firma FedEX dostala do finančních problémů, její zakladatel Frederick Smith se ji rozhodl zachránit v roce 1973 tak, že odcestoval do Las Vegas zahrát si do kasina. Jeho nápad mu vyšel, jelikož vydělal 27000 dolarů ve hře blackjack a firma v té době vlastnila už jen 5000 dolarů.
Tento neuvěřitelný příběh je dnes považován za jedno z nejodvážnějších podnikatelských rozhodnutí. Smith, bez vědomí svých investorů, vzal poslední peníze společnosti a zariskoval v Las Vegas. Kdyby prohrál, FedEx by pravděpodobně zkrachoval. Místo toho se mu podařil zázrak a firma získala potřebný kapitál na přežití dalšího týdne, než uzavřeli nové investiční kolo. Dnes je FedEx globální společností s obratem v miliardách dolarů a zaměstnává více než 450 000 lidí po celém světě.
Věznice s kasinem
V Nevadě jsou kasina tak populární, že ho dokonce vlastnila i státní věznice téměř 35 let. Vězni si tak mohli zahrát poker, kostky, blackjack případně sportovní sázky.
Tento jedinečný fenomén začal v roce 1932 v Nevada State Prison a trval až do roku 1967. Vedení věznice věřilo, že povolení kontrolovaného hazardu může snížit napětí mezi vězni a zlepšit disciplínu. Díky tomu se vězni mohli legálně účastnit hazardních her, což výrazně pomáhalo udržovat pořádek v zařízení. Zajímavé je, že Nevada byla v té době jediným státem v USA, kde bylo něco takového možné. Tento experiment skončil s příchodem nového ředitele věznice, který považoval tuto praxi za morálně nevhodnou.
Nejmenší kasino na světě
Je to neuvěřitelné, ale nejmenší kasino na světě se nachází v zadní části londýnského taxíku, které má dokonce herní stůl, krupiéra, bar a televizi se sportovními programy. Jde o mobilní kasino od firmy Grosvenor.
Tento unikátní projekt vznikl v roce 2012 jako marketingová kampaň pro síť britských kasin Grosvenor. Kompletně přestavěný londýnský taxík obsahuje profesionální herní stůl na blackjack s pravým krupiérem, pohodlné sezení pro hráče, luxusní mini bar a dokonce i televizi pro sledování sportovních přenosů. Zajímavé je, že toto mobilní kasino může jezdit po ulicích Londýna, vyzvednout zákazníky a nabídnout jim jedinečný herní zážitek během cesty. Jde o brilantní příklad kreativního marketingu v hazardním průmyslu.
Občané Monaka nemohou hrát hazardní hry v kasinech
Známé kasino Monte Carlo v Monaku je rájem hazardních her, ale zahrát si zde mohou pouze cizinci. Princezna Caroline v polovině 19. století zakázala občanům hazardní hry. Pozitivní zprávou však je, že Monako generuje obrovské příjmy z kasin, a tím pádem občané nemusí platit daně z příjmu.
Tento neobvyklý zákon má své historické kořeny. Princezna Caroline, matka vládce Monaka Charlese III., prosadila tento zákaz v roce 1841, aby ochránila místní rodiny před finančními problémy způsobenými hazardem. V té době bylo Monaco v ekonomické krizi a kasino Monte Carlo mělo přilákat zahraniční kapitál. Dodnes musí obyvatelé Monaka při vstupu do kasina předložit pas a občanský průkaz, aby prokázali, že nejsou občany Monaka. Tento zákaz se vztahuje i na lidi pracující v kasinech a jejich rodiny. Zajímavostí je, že i dnes, po více než 180 letech od zavedení tohoto pravidla, zůstává v platnosti.
Las Vegas není světovým městem hazardu
Ve skutečnosti je hlavním městem hazardu město Macau v Číně. Jeho příjmy z hazardu v roce 2012 překonaly 5násobek příjmů Las Vegas. Většina příjmů zde pochází ze sázek na stolových hrách, zatímco v Las Vegas z herních automatů.
Macao, bývalá portugalská kolonie, která se v roce 1999 vrátila pod čínskou správu, zažilo po roce 2002 neuvěřitelný boom hazardního průmyslu. V té době čínská vláda ukončila monopol na provozování kasin, což vedlo k masivním investicím mezinárodních společností. V roce 2007 Macao překonalo Las Vegas v příjmech z hazardu a od té doby si udržuje prvenství. Nejvýznamnější rozdíl mezi těmito dvěma destinacemi je v preferencích hráčů – zatímco v Macau tvoří až 80 % příjmů VIP hráči ze stolových her (zejména baccarat), v Las Vegas pocházejí hlavní příjmy z automatů a integrovaných zábavních služeb jako restaurace, obchody a představení.
Kasina jsou v Japonsku ilegální
Ale Japonci se vynašli a vymysleli salónky tzv. Pachinko. Pachinko je hra podobná herním automatům, za kterou v případě výhry hráč získá malé stříbrné kuličky. Ty může následně vyměnit za alkohol, hračky případně speciální žetony, které lze vyměnit následně za hotovost.
Navzdory přísným zákonům proti hazardu existuje v Japonsku rozsáhlý průmysl Pachinko s ročním obratem více než 200 miliard dolarů. Herní salóny Pachinko využívají právní mezeru – technicky hráči nevyhrávají peníze přímo, ale předměty, které mohou „prodat“ v blízkých obchodech. Tyto obchody jsou často vlastněny třetími stranami, avšak ve skutečnosti úzce spolupracují s herními salóny. V Japonsku existuje více než 10 000 Pachinko salónů s přibližně 4 miliony hracích automatů, což je více než ve všech legálních kasinech v Severní Americe dohromady. Zajímavé je, že do roku 2016 Japonsko zcela zakazovalo kasina, avšak v rámci podpory turismu vláda přijala zákon o integrovaných resortech, který umožňuje výstavbu omezeného počtu kasin.
Zákaz vstupu do kasina
Pokud máte pocit, že se vám hraní hazardních her vymklo kontrole, některé státy umožňují uvalit si zákaz vstupu do kasina na několik let či dokonce doživotí. Tento krok je však třeba důkladně zvážit předem.
Tento program, známý jako „self-exclusion“ neboli „samovyloučení“, je důležitým nástrojem v boji proti problémovému hraní. Ve většině zemí s legalizovaným hazardem mohou hráči dobrovolně podepsat smlouvu, která jim zakáže vstup do kasin na určité období. V případě porušení tohoto zákazu mohou být vyloučení hráči zatčeni za neoprávněný vstup a mohou ztratit nárok na případné výhry. Některé jurisdikce, jako například Nevada, Missouri a Singapur, vedou rozsáhlé databáze tváří vyloučených hráčů, které kombinují s moderními systémy rozpoznávání obličejů při vstupu do kasin. V posledních letech se tento systém rozšířil i na online kasina, kde si hráči mohou zablokovat přístup k hazardním webovým stránkám.
První herní automat neprovozovalo kasino
Úplně první automat, který vytvořil mechanik Charles Fey v roce 1895 s názvem Liberty Bell, provozoval ve své autodílně v San Franciscu a hráči si ho mohli vyzkoušet, zatímco čekali na opravu vozidla.
Charles Fey, německý imigrant a zručný mechanik, vytvořil revoluční herní automat Liberty Bell, který se stal předchůdcem všech moderních výherních automatů. Jeho stroj obsahoval tři otáčející se válce s pěti symboly – podkovami, diamanty, srdci, piky a prasklým zvonem Liberty Bell. Nejvyšší výhrou bylo deset niklů (50 centů) za tři zvony v řadě. Fey odmítl prodat patent na svůj vynález velkým výrobcům, místo toho si zachoval monopol a pronajímal stroje podnikům za 50 % z příjmů. Protože v Kalifornii byly tehdy hazardní hry zakázané, byly jeho stroje oficiálně označovány jako „zábavní zařízení“. Zajímavé je, že původní automat Liberty Bell přečkal zemětřesení v San Franciscu v roce 1906 a dnes je vystaven v muzeu v Nevadě.
Herní automaty vydávaly žvýkačky
Napadlo vás někdy, proč se na výherních automatech po roztočení zobrazují ovoce? Je to proto, že zpočátku automaty při výhře vydávaly ovocné žvýkačky.
Tento fascinující vývoj nastal na počátku 20. století, kdy byly hazardní hry v mnoha amerických státech zakázané. Výrobci automatů přišli s kreativním řešením – vytvořili stroje, které místo peněz vydávaly žvýkačky nebo sladkosti. Symboly na válcích odpovídaly příchutím žvýkaček (třešně, pomeranče, citrony). Tyto automaty, známé jako „trade stimulators“, byly umístěny v obchodech, barech a restauracích. Zákazníci mohli vyhrát další žvýkačky, ale často i žetony, které bylo možné „neoficiálně“ vyměnit za hotovost. Nejznámější společností vyrábějící tyto automaty byla Mills Novelty Company, která vytvořila populární automat „Operator Bell“ s ovocnými symboly. Tradice ovocných symbolů na automatech se zachovala dodnes, ačkoli moderní automaty už dávno nevydávají žvýkačky.
Při americké verzi rulety je těžší vyhrát než při evropské
Američané upravili původně francouzskou ruletu tak, že místo 37 políček přidali ještě jedno (dvojitou nulu), což znamená celkem 38 míst, kam může kulička padnout.
Evropská ruleta má 37 čísel – čísla od 1 do 36 plus jednu nulu (0). Americká ruleta přidává druhou nulu (00), čímž zvyšuje počet možných výsledků na 38. Tato zdánlivě malá změna má významný dopad na výhodu kasina. U evropské rulety má kasino výhodu přibližně 2,7 %, zatímco u americké rulety se zvyšuje na 5,26 %. V praxi to znamená, že za každých 100 € vsazených na americkou ruletu hráč v průměru ztratí 5,26 €, zatímco u evropské by ztratil jen 2,7 €. Existuje dokonce i třetí, ještě výhodnější varianta pro hráče – francouzská ruleta, která zahrnuje pravidlo „La Partage“ (při sázce na rovné šance a padnutí nuly získá hráč zpět polovinu sázky), čímž se výhoda kasina snižuje na 1,35 %. Proto zkušení hráči raději hrají evropskou nebo francouzskou ruletu namísto americké.
Sendvič byl vynalezen v kasinu
V roce 1765 byl hrabě John Montagu tak vášnivým hráčem, že odmítal opustit herní stůl a požádal své sluhy, aby mu donesli maso mezi nakrájeným chlebem, aby mohl nerušeně jíst při hře. Od té doby se sendvič stal oblíbeným jídlem.
John Montagu, 4. hrabě ze Sandwichu, byl aristokrat a státník v 18. století, který zastával vysoké politické funkce, včetně funkce Prvního lorda admirality. Byl však také znám svou vášní pro hazardní hry a karty. Podle historické anekdoty, během jedné 24hodinové herní session, nechtěl Montagu kvůli jídlu přerušit hru. Požádal proto své sluhy, aby mu přinesli hovězí maso vložené mezi dva plátky toastového chleba, což mu umožnilo jíst jednou rukou, aniž by umazal karty nebo se musel vzdálit od stolu. Tento praktický vynález, který se začal nazývat „sendvič“ podle jeho titulu, se rychle rozšířil mezi londýnskou smetánku a postupně do celého světa. Dnes, více než 250 let poté, je sendvič jedním z nejoblíbenějších pokrmů po celém světě v nespočetných variantách.
Kasina nemají okna ani hodiny
Pokud jste někdy navštívili kasino, možná jste si všimli, že obvykle chybí okna a hodiny. Nejde o náhodu, ale o promyšlený design.
Kasina jsou totiž navržena tak, aby vytvořila uzavřený svět, ve kterém hráči ztrácejí pojem o čase. Absence hodin a oken, která by ukazovala, zda je den či noc, způsobuje, že návštěvníci ztrácejí přehled o tom, jak dlouho už hrají. Tato strategie je kombinována s dalšími prvky, jako je stálá nabídka bezplatných nápojů, kontrolované osvětlení navozující dojem „věčného dne“ a neutuchající ruch a zvuky hracích automatů. Všechno je nastaveno tak, aby hráče udrželo v kasinu co nejdéle. Zajímavé je, že Steve Wynn, legendární magnát z Las Vegas, byl první, kdo v moderních kasinech začal přidávat okna a přirozené světlo, čímž tuto tradici narušil. Jeho kasina ale přesto strategicky umisťují herní prostory tak, aby většina z nich stále zůstávala bez přímého denního světla.
MIT Blackjack Team – studenti, kteří přelstili kasina
Skupina studentů z Massachusetts Institute of Technology (MIT) vytvořila v 80. a 90. letech tým, který pomocí počítání karet a sofistikovaných strategií dokázal vyhrát miliony dolarů v kasinech po celém světě.
MIT Blackjack Team začal jako malý projekt v rámci matematického kurzu, ale rychle se rozrostl v profesionální organizaci s investory a formálním náborem a školením nových členů. Studenti používali legální, avšak kasiny nesnášenou techniku počítání karet, kterou zdokonalili díky pokročilé matematice a týmové spolupráci. Tým využíval různé signály a kódy pro komunikaci o stavu hry a strategicky rozmísťoval své členy u několika stolů. Během své existence tým údajně vydělal přibližně 10 milionů dolarů. Jejich příběh se stal námětem bestselleru „Bringing Down the House“ a později populárního filmu „21“ s Kevinem Spaceym. Poté, co kasina zavedla automatické míchačky karet a začala používat pokročilé systémy pro identifikaci hráčů, kteří počítají karty, se účinnost této strategie výrazně snížila.
